ChrisTrains GTW mid-life update

Vanaf vandaag is het zover. De Stadler GTW v3.0.0-update wordt vanaf vandaag uitgerold naar de verschillende webshops. Wees geduldig, want elke partnerwebshop moet zijn winkels updaten en nieuwe e-mails naar zijn klanten sturen. Dit kan even duren. Voor iedereen die rechtstreeks bij mijn eigen webshop heeft gekocht, zouden die e-mails vandaag of morgen moeten verschijnen.
Laatste opmerking: omdat dit zo'n grote update is, worden alle keycodes gereset om 10 nieuwe installaties beschikbaar te hebben.

treinen in de media

Comeback van de Muizeneus en Hondekop

Officieel heten ze de Mat '46 en de Mat '54. Maar treinminnend Nederland duidt ze liever aan met hun koosnaampjes: de 'Muizeneus' en de 'Hondekop'. Beide treintypes waren decennialang bekende gezichten op de Nederlandse spoorwegen. Nu zijn ze terug, zij het voor heel even.

Tijdens de Open Monumentendag op zaterdag 14 september wordt van beide type treinen een exemplaar uit de hangar van het Spoorwegmuseum gereden. Vervolgens zullen de treinstellen een paar keer van Utrecht Maliebaan naar Den Dolder en van Bilthoven naar Amersfoort Centraal boemelen. Wie een geldige ov-kaart heeft, mag instappen.

De Muizeneus verscheen voor het eerst in 1948 op het spoor. De bijnaam ontstond echter pas in de jaren zestig, toen de stompe locomotieven met hun op neusgaten gelijkende koplampen ook nog eens werden voorzien van geel geschilderde 'snorharen'.

Bij de Hondekop was het dankzij zijn geprononceerde snuit minder lang zoeken naar een passend alias. Er werden liefst 428 exemplaren geproduceerd, waardoor het volgens de NS 'de meest beeldbepalende trein uit die tijd' was.

Tijdens de rondreis worden passagiers begeleid door medewerkers in historische uniformen, schrijven de NS verder. De gegarandeerde nostalgische ervaring komt volgens de spoorwegmaatschappij met slechts één bijsluiter. 'Het gaat om historische treinen, er is dus geen airco aanwezig.'

Merijn van Nuland

SMF spam blocked by CleanTalk